تحصیل در ترکیه

به وبلاگ گردشگری ترکیه خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
اضافات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

تحصیل در ترکیه

اساس تصمیم جدید بر اساس تصمیم شورای عالی  آموزش عالی  ترکیه از سال (2010) آزمون یوس برای خارجیان در ورود به دانشگاههای ترکیه ابطال شد.

 

 

 

تاریخچه آموزشی

نظام آموزشی دوره عثمانی

اصولاً تا قبل از شروع قرن نوزدهم، حكومت عثمانی در قبال آموزش همگانی مردم مسئولیتی را قبول نمی كرد و لذا هیچ سیستم آموزشی متشكل و متمركزی وجود نداشت. آموزش در قالب سه نوع مدرسه ارائه می‏شد:

مدارس ابتدایی خصوصی: كه معمولاً پسران در سنین 5 یا 6 سالگی در آن قرآن و تعالیم اسلامی را بصورت مكتب‏خانه ای فرا می گرفتند. این كلاسها ابتدا در مساجد بر پا می گردید و بعدها تدریجاً استقلال یافت. معلمین آنها «حوجا» نام داشتند كه از بین فارغ التحصیلان مدرسه یا افراد با سواد یا افراد پیر و مذهبی كه قرآن خواندن می دانستند، تعیین می گردیدند. بعضی از این مدارس از طریق درآمدهای وقفی اداره می شدند و دولت حمایتی از آنها نمی نمود.

مدارس مذهبی: كه با نام «مدرسه» خوانده می شدند، آموزشی فراتر از مدارس ابتدایی را ارائه می نمودند و جنبه علمی و دینی داشتند، علاوه بر تعلیم علوم معقول و منقول، علم طب، فن، صنعت و زبانهای تركی، عربی و فارسی در آنها تدریس می‏شد. فارغ التحصیلان این مدارس پس از طی مراحلی میتوانستند به مقام استادی (مدرس) رسیده و یا در امر قضاوت وارد شده و قاضی (مفتی یا كادی) شوند. در دوره عثمانی، افرادی كه تحت آموزش این مدارس قرار می گرفتند، طبقه «ممتاز علمی» را در جامعه تشكیل می دادند. این مدارس تا اواسط قرن هفدهم میلادی از استقلال عمل و نفوذ ویژه‏ای بهره‏مند بودند، اما پس از این تاریخ، به تدریج پایگاه و نفوذ اجتماعی خود را از دست دادند.

مدارس حكومتی (سلطنتی): این مدارس به تربیت دولتمردان و نظامیان می پرداختند و از سطح آموزشی بهتری برخوردار بودند. با اعلام حكومت مشروطه اول، این مدارس تعطیل شدند.

افراد ثروتمند معلمین سرخانه استخدام نمودند. در این دوره برای آموزش عمومی تقاضای زیادی وجود نداشت و حكومت عثمانی نیز ضرورتی بر این امر احساس نمی نمود، آموزش تنها خاص پسران بود و به دختران اجازه تحصیل داده نمی شد.در طی قرن نوزدهم مدارس سنتی تحت حمایت مؤسسات مذهبی، از آنجا كه نتوانستند به تناسب تحولات هم عصر خود، تعالیم لازم را ارائه نمایند، به تدریج رو به ضعف و زوال نهادند، و به موازات آن سیستم آموزشی غیردینی با رویكردی بسوی غرب در جامعه عثمانی ـ ابتدا در حوزه نظامی ـ رو به رشد و توسعه نهاد. دانشكده پزشكی (1827 م)، دانشكده افسری (1834 م) و مدرسه صنایع (1858 م) تأسیس گردید. در سال 1869 میلادی نیز قانونی وضع شد كه براساس آن ضمن اجباری شدن آموزش ابتدایی، در غالب محلات مدارس ابتدایی (مكتب) و در نقاط مختلف سیكل اول تحصیلات متوسطه (رشدیه) و همچنین دبیرستان و هنرستان (معروف به مكتب صنایع) دائر گردید.

در این دوره وزارت فرهنگ نیز تأسیس شد و علاوه بر آن سازمانهایی مانند جمعیت علمیه، مجلس كبیر معارف، انجمن دانش، جمعیت تدریسیه اسلامیه نیز جهت پیشرفت فرهنگ بر پا می‏شد.

بدین ترتیب اولین دورة اصلاحات آموزشی بخصوص در اواسط قرن نوزدهم، تحولی را در نظام كهن بوجود آورد. دوره دوم این اصلاحات در طی دوران مشروطه دوم، به خصوص در فاصله زمانی بین سال 1908 م و سالهای جنگ استقلال در تركیه، بطرزی متفاوت از دورة اول اتفاق افتاد.

در این دوره بجای توجه به مسائل كمی، تلاش گردید كه كیفیت آموزشی نیز مورد تجدیدنظر قرار گیرد و به جنبه‏های اجتماعی و اقتصادی بیش از مذهب توجه شد. مدارس فنی و حرفه‏ای متعددی به پیروی از ارزشها، نیازها و خواسته‏های جامعه تأسیس گردیدند.در همین زمان تصفیه زبان تركی از واژه‏های غیرتركی و توجه به احساسات ملی نیز آغاز شد كه بعدها در حكومت جمهوری دنبال گردید.

در این دوره علاوه بر زبان تركی، زبانهای خارجی فرانسه، فارسی و عربی نیز تدریس می‏شد.

در دوره حكومت عثمانی كلیه مدارس ازطرف مقامات مدارس سلطنتی،مقامات قصرسلطنتی ـ وزارت فرهنگ ـ اداره ریاست كل روحانیت اهل تسنن - تشكیلات خصوصی جامعه ترك ـ تشكیلات جماعت اقلیت و تشكیلات كشیشهای خارجی اداره می‏شدند.

نظام آموزشی دوره جمهوری تا حال حاضر

به موجب نخستین قانون اساسی جمهوری تركیه در سال 1924 م كلیه مراكز و موسسات آموزشی تحت كنترل و نظارت متمركز وزارت آموزش قرار گرفته، و آموزش مقدماتی نیز برای همگان بطور رسمی اجباری و رایگان اعلام شد. مدارس مذهبی نیز تعطیل و جایگزین شده و از حیطه مدیریت مذهبی خارج گردیدند. قوانین بعدی، امكان تأسیس مدارس تخصصی از سوی برخی وزارتخانه‏ها را میسر نمود.

مدارس خصوصی نیز، به تعداد محدود، و تحت نظارت كامل وزارت آموزش دائر گردیدند. در همان سال، سازماندهی مراحل آموزشی تغییر یافت و سیستم 5 ـ3 ـ3 مقرر شد. دوره مدرسه ابتدایی از6 سال به 5 سال تقلیل یافته و «لیسه» فرانسه بطور رسمی بصورت مدلی بر آموزش متوسطه در نظر گرفته شد كه به دو دوره سه ساله تقسیم می‏شد. تصفیه زبان تركی نیز با قاطعیت بیشتری دنبال گردیدند.

از دیگر اقدامات این دوره موارد ذیل را می توان برشمرد:

1- در دبیرستانها به تدریس زبان انگلیسی اهمیت داده شد.

2- كلیه مدارس از دبستان تا دانشگاه مختلط گردید، بااینحال دبیرستانهای دخترانه و پسرانه جداگانه هم وجود داشت.در دانشگاهها استادان خارجی بیشتری استخدام شدند.

3- در سراسر تركیه كلاسهای اكابر شبانه و عصرانه جهت آموزش حروف جدید تركی، حرف صنعتی و زبانهای خارجی دائر گردید.

4- جهت ایجاد ارتباط لازم میان اولیاء و دانش آموزان با مدارس، اتحادیه‏هایی تشكیل شد.

5-  در سال 1931م حزب جمهوریخواه خلق، تنها در شهرها مراكزی را به نام «خانه مردم» جهت آموزش عامه مردم تأسیس نمود. فعالیت این خانه ها در زمینه های زبان و ادبیات، هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی، ورزش، تعاون اجتماعی، تشكیل كلاسها و دوره‏های آموزشی، كتابخانه و انتشارات بود. هر كس اعم از اعضاء حزب یا غیر از اعضاء می توانست از تسهیلات این خانه‏ها بهره‏مند گردد. بعدها مراكز نیز با عنوان «اتاقهای مردم» در شهرها و روستاهای كوچكتر سازماندهی شد.

در سال 1950م ، 478 خانه مردم و حدود 4325 اتاق مردم در سراسر تركیه وجودداشت كه به عنوان مراكز اجتماعی، بطور عمده در زمینه توسعه فرهنگی، آموزشی و تفریحی فعالیت می‏كردند.

آموزش عالی

ساختار آموزشی

در تركیه ، آموزش عالی شامل تمام مؤسسات آموزش بعد از دورة دبیرستان می باشد كه حداقل دو سال آموزش عالی ارائه داده و دانش آموزان را برای مقاطع تحصیلی فوق دیپلم ، لیسانس، فوق لیسانس و دكتری تحت آموزش قرار می دهند مؤسسات آموزش عالی شامل دانشگاهها، دانشكده ها، مدارس آموزش عالی، هنركده ها، مدارس حرفه ای آموزش عالی و مراكز كاربردی و تحقیقاتی می باشد .

به منظور آموزش گروه مدرسین دانشگاهها ، تعداد دانشجویانی كه در خارج از كشور و با استفاده از بورسهای تحصیلی دولتی و خصوصی مشغول تحصیل هستند . تعداد زیادی از دانشجویان از مؤسسة خوابگاهی و اعتباری آموزش عالی وامهای كمك آموزشی دریافت می كنند ، به منظور بر طرف كردن نیازهای سكونتی دانشجویان به آنها خوابگاه داده می شود. كمك هزینه های مالی ماهیانة دانشجویان هر ساله افزایش می یابد و دانشجویان زیادی هر ساله از این موقعیت بهره مند می شوند .در حال حاضر حدود 220614 نفر در مقاطع فوق دیپلم ، لیسانس ، فوق لیسانس و دكتری از وام تحصیلی و 228435 نفر از وامهای كمكی استفاده می كنند .در حدود 147373 نفر ، 89611 نفر زن و 84762 نفر مرد ، از امكانات خوابگاهی بهره مند هستند كه از خدمات غذایی ، بهداشتی، راهنمایی و مشاوره و فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ورزش نیز برخوردار می باشند.

علاوه بر دولت ، بخش خصوصی و غیر دولتی نیز دانشجویان موفق را تحت پوشش بورس تحصیلی قرار می دهند .وزارت آموزش عالی تركیه ، ارگان رسیدگی كننده به اهداف آموزش عالی تركیه می باشد. هدف نظام آموزش ملی تركیه تربیت افرادی است كه از لحاظ فكری و هوشیاری ملی متحد بوده و با دید وسیع و علمی به امور جهان پرداخته و افراد خلاقی كه با استفاده از مهارتهای خود تركیه را بعنوان كشوری ممتاز و مهم در جهان مدرن امروزی معرفی كنند .این وزارتخانه خط مش های آموزشی و خدمات مربوط به آموزش عالی را مشخص كرده ، تمام مؤسسات آموزش رسمی و غیر رسمی را به غیر از مدارس آموزش عالی ، بنیانگذاری نموده و با وزارت آموزش عالی در جهت توسعه سیاست های آموزش ملی عمومی همكاری می كند.همچنین این وزارتخانه خدماتی را برای دانشجویانی كه در خارج تحصیل می كنند ، فراهم می آورد و به دانشجویان آموزش عالی كمك های مالی اعطاء می كند .

به طور كلی می توان گفت كه آموزش عالی در تركیه، دانشگاهها، مؤسسات و مدارس حرفه‌ای عالی را دربرمی‌گیرد و تحت نظارت دولت قرار دارد. این مراكز اغلب در مراكز شهری بزرگ مستقر هستند، در بین آنها دانشگاه استانبول یكی از قدیمی‌ترین دانشگاههای تركیه محسوب می‌شود كه به سال 1453.م پس از تسخیر استانبول بوسیله تركان عثمانی، تأسیس شده است. در سال 88- 1987.م. در مجموع 322 مركز آموزش عالی، شامل 28 دانشگاه وظیفه آموزش 623،503 دانشجو را توسط 196، 27 استاد برعهده داشته‌اند. در سال 1995.م آمار دانشگاهها بدین صورت بوده است؛ در بیش از 52 دانشگاه با چهارصد دانشكده و مدرسه عالی و 250 آموزشكده حدود یك میلیون و 500 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف در سطوح لیسانس، فوق‌لیسانس و دكتری به تحصیل اشتغال داشته‌اند. لازم به ذكر است بودجه‌ای كه در سالهای 93 و 95 م برای هر دانشجو مصرف شده است به ترتیب 2658 و 1509 دلار بوده است.

مقاطع آموزشی

1- مقطع كارشناسی

مقطع لیسانس حد اقل چهار سال طول می كشد. رشته های دنداپزشكی و دامپزشكی 6 سال و داروسازی 6 سال بطول می انجامند . در داروسازی، مدرك حرفه ای دكتری به فارغ التحصیلان اعطا می شود. در دانشگاهها كه تمام كلاسها به زبان انگلیس می باشد ، یك سال به دروس آمادگی اختصاص داده می شود در رشته های فنی ، بعد ازچهار سال تحصیل مدرك مهندسی توسط دانشگاهها یا مؤسسات عالی ارائه می شود.

2- مقطع كارشناسی ارشد

مدرك فوق لیسانس ، مدرك تخصصی ورود به مقطع فوق لیسانس از طریق گذراندن آزمون میباشد. تحصیلات این دوره دو سال طول می كشد . دروس ارائه شده در سال اول از طریق آزمون مورد ارزیابی قرار می گیرند در حالیكه سال دوم به آماده سازی پایان نامه اختصاص دارد .مدرك تخصصی مربوط به رشته های كشاورزی ، داروسازی و علوم دامپروری دو سال بعد از مدرك لیسانس اعطا می شود .

3- مقطع دكتری

داوطلبان باید با در دست داشتن مدرك فوق لیسانس برای امتحان دكتری آماده باشند.

این مدرك بعد از دو سال تحصیل و همراه با ارائه یك پایان نامه اعطا می شود . مدرك تخصصی در رشتة پزشكی برای تأیید مهارت و تخصصی پزشكان اعطاء می شود كه برابر با مدرك دكتری می باشد.

به طور كلی مقاطع آموزش عالی كشور تركیه را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:

1- Ön Lisans Diploması دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌

2-Lisans Diploması چهار سال‌ تحصیل‌ كه‌ شامل‌ حداقل‌ 147 واحد می‌ باشد.

3- Yüksek Lisans Diploması دو سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ دارا بودن‌ مدرك‌ Lisans Diplomasi الزامی‌ است‌. این‌ دوره‌ شامل‌2 نیم‌ سال‌ تئوریك‌ و2 نیم‌ سال‌تحقیقاتی‌ است‌.

4- ) Doktora ( Ph.D : سه‌ تا چهار سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ دارا بودن‌ مدرك‌ Yukset Lisans Diplomasiالزامی‌ است‌. این‌ دوره‌ شامل‌ دو تا چهار نیم‌ سال‌ كلاس‌ درس‌ و حداقل‌ 4 نیم‌ سال‌ تحقیقات‌ می‌ باشد قبل‌ از شروع‌ تحقیقات‌ دانشجو باید امتحان‌ جامع‌ را با موفقیت‌ بگذراند. نوشتن‌ رساله‌ دوره‌ دكترا و دفاع‌ موفقیت‌ امیز از تحقیقات‌ انجام‌ شده‌ شرط‌ اعط‌اء مدرك‌دكتری است‌ .

گواهینامه های آموزشی

مدرك  كاردانی

مدرك كاردانی بعد از پایان موفقیت آمیز دو سال تحصیل دانشگاهی به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.

مدرك كارشناسی

مدرك كارشناسی بعد از چهار سال تحصیل دانشگاهی به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.

دندانپزشكی و دامپزشكی 5 سال و پزشكی 6 سال طول می‌‌كشد.دردامپزشكی عنوان مدرك فارغ التحصیلی،  دامپزشک  است. در دندان‌پزشكی مدرک و عنوان دندانپزشک بعد از پایان تحصیل پنج ساله به فارغ التحصیلان اعطا می‌‌شود.

مدرك كارشناسی ارشد

كارشناسی  ارشد دو سال با حق انتخاب در نوع پایان نامه یا بدون آن. مدرك تخصصی پس از تحصیل دو ساله بعد از كارشناسی اعطا می گردد.

مدرك دكتری

داوطلبان باید مدرك Yüksek Lisans DipIoması  را داشته  و در امتحان شركت كنند.

بعد از تحصیل 2 ساله تكمیل پایان نامه دكترا (4 ساله)  مدرك دكتری به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.گفتنی است كه مدرك تخصصی در پزشكی معادل مدرك دكتراست.

ارزشیابی‌ مدارك تحصیلی‌


1- مدارك‌ دو سال‌ تحصیل‌ و كلیه‌ مدارك‌ و تحصیلات‌ نیمه‌ تمام‌ دانشگاهی‌ (اكادمیك‌) 2 یا3‌ سال‌ تحصیل‌ در صورت‌ دارا بودن‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ به‌ عنوان‌ كاردانی‌ ارزشیابی‌ می‌ شود.
2- مدارك‌( Lisans DiplomasI ) بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارزشیابی‌ می‌ شود.
3- مدارك‌Yüksek Lisans Diploması) ) از دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ با شرط‌ دارا بودن‌ مدرك‌ كارشناسی‌ به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارشد ارزشیابی‌ می‌ شود.
تبصره‌ 1: مدارك‌ موضوع‌ بند 3 از مراكز اموزش‌ عالی‌ كه‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ آورده‌ نشده‌ است‌ با دارا بودن‌ معدل‌ 3 از 4 به‌ همراه‌ ارائه‌ یك‌ مقاله‌ علمی‌ از رساله‌ دوره‌ كارشناسی‌ ارشد در نشریات‌ بین‌ المللی‌ به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارشد ارزشیابی‌ می‌ شود.
4- مدارك‌ ) (Veteriner Hekimliği Yüksek Lisans Diplomasi پنج‌ سال‌ تحصیل‌ پیوسته‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌، به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارشد در دامپزشكی‌ ارزشیابی‌ می‌ شود.
5- مدارك‌) Doktora (Ph.D): از دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ با شرط‌ دارا بودن‌ مدرك‌ كارشناسی‌ ارشد به‌ عنوان‌ دكترا ارزشیابی‌ می‌ شود.
تبصره‌ 2: مدارك‌ موضوع‌ بند 5 از مراكز اموزش‌ عالی‌ كه‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ اورده‌ نشده‌ است‌ به‌ شرط‌ دارا بودن‌ معدل‌3 از 4 همراه‌ با ارایه‌ یك‌ مقاله‌ علمی‌ از رساله‌ دوره‌ دكتری در نشریات‌ بین‌ المللی‌ غیر محلی‌ (غیر از ایران‌ و كشور محل‌ تحصیل‌) به‌ عنوان‌ دكتری ارزشیابی‌ می‌ شود.
6- كلیه‌ مدارك‌ دانشگاهی‌ كه‌ بصورت‌ مكاتبه‌ای‌، ترددی‌ و غیرحضوری‌ اخذ شود غیر قابل‌ ارزشیابی‌ می‌ باشد.

سال تحصیلی

سال تحصیلی معمولاً از اواخر سپتامبر یا اوایل اكتبر شروع و تا می یا اوایل ژوئن ادامه می یابد كه البته بین مناطق شهری و روستایی تفاوتهایی وجود دارد .یك روز تحصیل از دو شیفت صبح و بعد از ظهر تشكیل می شود كه در مدارس پر جمعیت یك شیفت اضافی نیز لحاظ می گردد و مدارس 5 روز از هفته را كار می كنند .همچنین یك وقفة دو هفته ای نیز در ماه فوریه بخاطر سرمای زمستان بین كلاسها بوجود می آید .دانشگاهها و كالج ها معمولاً سال تحصیلی را به دو نیمسال تقسیم می كنند كه اولی از اكتبر تا ژانویه و دومی از فوریه / مارس تا ژوئن / جولای ادامه می یابد .

اهداف آموزشی

هدف سیستم آموزش عالی فراهم سازی آموزش عالی برای افراد بر اساس متد آموزشی مدرن، معرفی نیازهای مردم و كشور در زمینه های كار آموزی و آموزش، تحقیقات علمی وخدمات مشاوره می باشد .

نهادهای مركزی

كلیه دانشكاهها وابسته به شورای آموزش عالی هستند كه بر اساس قانون شماره 2547مصوبه ششم نوامبر سال 1981،تأسیس شده است .شورای مذكور،گروه حقوقی عمومی  خود مختاری است با قدرت و مسئولیت اداره فعالیت های همه مؤسسات آموزش عالی .موارد زیر نیز جزء شورا به حساب می آیند ؛ هیأت عالی نظارت ، مركز گزینش و جایگزینی دانش آموز و سایر قسمت های مربوط به طراحی ، تحقیق ، توسعه ، ارزیابی بودجه ، سرمایه گذاری و هماهنگی .

اقدامات آموزشی

از جمله مهمترین اقدامات آموزشی مراكز آموزش عالی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- بهره مندی 2 /1149  دانشجو از امكانات 114 خوابگاه در مناطق مختلف كشور

2- افزایش  اعتبارات آموزشی برای 149961دانشجو

3- تخصیص اعتبارات كمكی به 47600 دانشجوی دیگر

4- تامین مخارج غذایی 134000  دانشجو

پذیرش تحصیلی برای مقاطع فوق دیپلم، لیسانس و سایر رشته های پزشکی

برای‌ ورود به‌ دانشگاهها و مراكز آموزش‌ عالی‌ كشور تركیه‌ دارا بودن‌ مدرك‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ و گذراندن‌ آزمون‌ سراسری‌ (كنكور) الزامی بود. آزمون‌ سراسری‌ (كنكور) برای‌ متقاضیان‌ خارجی‌ و محلی‌ متفاوت‌ بود‌ كه‌ به‌ زبانهای‌ تركی‌ و انگلیسی‌ برای‌ خارجیها و به‌ زبان‌ تركی‌ برای‌ محلی‌ ها برگزار می‌ شد. دروس‌ امتحانی‌ شامل‌ ریاضی‌ ، فیزیك‌ ، شیمی‌ ، معلومات‌ عمومی‌ و هوش‌ بود. پذیرش‌ دانشجویان‌ در دانشگاهها بر اساس‌ رتبه‌ كسب‌ شده در آزمون‌ سراسری‌ (كنكور) انجام میشد. دانشجویان از طریق یك امتحان كه هر سال یك بار توسط مركز گزینش و جایگزینی دانشجو با نظارت شورای آموزش عالی برگزار می شد ، وارد دانشگاه می شدند . با توجه به اینکه دولت ترکیه مایل به تقویت بنیه های مالی خود و جذب درآمدهای حاصل از ناحیه دانشجویان خارجی می باشد، از این رو بر اساس تصمیم شورای عالی وزارت آموزش عالی ترکیه از سال 2010 آزمون یوس YÖS برای خارجیان در ورود به دانشگاههای ترکیه ابطال شده و داوطلبان ورود به دانشگاههای ترکیه از مقطع دیپلم می بایستی در آزمونهای داخلی دانشگاهها شرکت جسته و بر طبق اعلام سهمیه آنها نسبت به رشته های مختلف اقدام نمایند. در زیر متن این خبر در خبرگزاریها آمده است.

 

http://basin.yok.gov.tr/files/ba429830ae31ad4c355cd914db6dcd70.pdf

با توجه به شایعات پخش شده در سطح دانش پژوهان و داوطلبان علاقمند به تحصیل در ترکیه در مقطع یوسYÖS و خبرهای غیر موثق و توأم با اشتباهاتی که منجر به تشویش خاطر داوطلبان گردیده و امر واقعی به گونه ای مشتبه شده و حتی نگرانیهایی را برای افراد و خانواده های آنان فراهم نموده است، بدین وسیله ضمن درج متن اصلی بخشنامه صادره به تاریخ 21/01/2010 در صفحه ترکی استانبولی، خلاصه محتوای تصمیم گیری به شرح زیر اعلام می گردد:

ترجمه بند 6 صورتجلسه تصویبی نخستین جلسه شورای عالی آموزش عالی ترکیه به تاریخ 21/01/2010

ماده 6- شرایط و اساس پذیرش دانشجو از خارج مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفته و تجدید نظر شد. بر همین اساس دانشگاههایی که از کشورهای بیگانه اقدام به جذب دانشجو می نمایند، بایستی با نظر تأییدی شورای عالی آموزش عالی صورت پذیرفته، تمامی پیشنهادات مربوط به جذب دانشجویان خارجی در خصوص میزان سهمیه پذیرش بایستی از سوی مرکز گزینش و جایگزینی دانشجو ÖSYM جمع آوری و بر طبق نظر و تصمیم تصویبی شورای عالی وزارت آموزش عالی ترکیه صورت گرفته و در دفترچه راهنمای جذب دانشجویان خارجی درج گردد. دانشگاههایی که نسبت به جذب دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی و یا به صورت شبانه و یا مکاتبه ای اقدام می نمایند، می بایستی سهمیه جذب دانشجویی خود را مختص و مجزا اعلام نموده و جذب دانشجویان خارجی بر همین روند محقق خواهد شد. بنابراین بعد از این، آزمونی به عنوان آزمون دانشجویان خارجی به نام YÖSوجود نخواهد داشت. دانشگاههای سطح ترکیه برای جذب دانشجویان خارجی خواهند توانست ملاک جذب دانشجوی سهمیه خود را منوط به امتحانات کنکور ملی کشورهای تابع هر دانشجو، کنکورهای بین المللی و یا معدل نمرات دوره آموزش متوسطه را مد نظر قرار داده و یا خود دانشگاهها با برگزاری آزمونهای داخلی برای جذب دانشجویان خارجی و مشابه اینها اقدام نمایند. بدیهی است که در این آزمونها امتیاز پایه مد نظر بوده و می بایستی اصول و قوانین مربوط به جذب دانشجو برای دانشگاههای ترکیه با توجه به تصمیمات و مصوبه های هیئت سیاستگذاری دانشگاهها (مجلس سنای دانشگاهی) بوده باشد و این مصوبات پیشتر به صورت دستورالعمل می باید به تأیید و تصویب شورای عالی وزارت آموزش عالی ترکیه برسد.

- افزایش سهمیه جذب دانشجویان خارجی برای دانشگاههای خصوصی

- افزایش درصدی به شهریه ها به عنوان هزینه های خودیاری

- پذیرش نتایج کنکور کشورهایی که آزمونها آنها مورد تأیید سیستم آموزشی ترکیه است (کنکور ایران در این گروه وجود ندارد.)

امتحان ورودی برای مقاطع فوق لیسانس و دكتری

توجه متقاضیان می توانند به جای آزمون  ALES معادل  GRE را ارائه کنند که نسبت به دانشگاه و رشته متفاوت است

در حال حاضر هیچ اطلاعیه مبنی بر حذف  آزمون  ALES اعلام نشده و  نتیجه آزمون ALES یاGRE برای ثبت نام الزامی است



نظرات شما عزیزان:

mahyar
ساعت20:41---9 شهريور 1393
ممنون خیلی ممنون خیلی بهم کمک کردم ممنون از وب خوبتون


دکتر
ساعت13:44---9 شهريور 1393
مر30 خوبه بای

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[+] نوشته شده توسط میثم صبوری در سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, در ساعت 10:3 | |

درباره وبلاگ

به وبلاگ میثم صبوری خوش آمدید
آرشيو
تير 1391
خرداد 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
میثم صبوری
لينكستان
تور استانبول
ترکیه
استانبول
خفن ترین ها...
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گردشگری ترکیه و آدرس gardeshgar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

جازبه های گردشگری کشورهای مختلف
دختر ایرونی
شیطونک موزیک
بهترین و پربار ترین مطالب روز
ایرانیان دانلود
عشقانه ها
دنیای خنده
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , gardeshgar.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com